חדשות

משרד הבריאות מבטיח: ב-31 במרץ יחל קיצור תורנויות המתמחים

ד"ר ספי מנדלוביץ, ראש צוות היישום למתווה: "קיצור התורנויות יחל ב-10 בתי חולים בפריפריה" | ארגון מרשם מדגיש כי הכרחי להעניק תקנים לבתיה"ח בהם ייושם המתווה כדי להכשיר מתמחים ממלאי מקום

מחאת המתמחים לקיצור תורנויות. צילום ארכיון: ארגון מרשם

בעוד ימים אחדים יוגשו לשר הבריאות המלצות צוות היישום לקיצור תורניות המתמחים, ובין ההמלצות כי בעוד כחודשיים, ב-31 במרץ, יחל הקיצור בעשרה בתי חולים בפריפריה. כך חשף היום (ד') סמנכ"ל משרד הבריאות בוועדת העבודה והרווחה בכנסת שדנה בנושא. יו"ר הוועדה אפרת רייטן-מרום (העבודה) הציעה למשרד הבריאות להכניס לצוות את נציגי ארגון המתמחים מרשם: "הם חשים תסכול רב, שאחרי מאבק ארוך, שזכה לתמיכה ציבורית רחבה , הם נותרו מחוץ לפורום הקובע", ציינה.

במהלך השנה האחרונה הרופאים המועסקים בתורנויות מנהלים מאבק, בהובלת ארגון מרשם, לקיצור 26 שעות התורנות. לאחר איומי התפטרות של מאות רבות של מתמחים, הושג לראשונה הסכם בין המתמחים ומשרד הבריאות. אולם, נציגי המתמחים טוענים כי למרות ההבטחות שניתנו, מתקבלות תלונות וטענות רבות בדבר התנהלות צוות היישום - חוסר הייצוג של כלל המתמחים בצוות, חוסר השקיפות של הדיונים, החשש שאין כוונות ונסיונות כנים של הצוות להוביל לקיצור אמיתי כבר בעוד חודש.

במרשם טוענים כי ההסתדרות הרפואית, אשר נציגיה חברים בצוות היישום, פנתה לשרת הכלכלה בבקשה לדחות את יישום ההיתר. בנוסף, לפני כשבועיים הצהיר שר הבריאות כי אינו מתחייב שתורנויות המתמחים יקוצרו ושיוכלו לעמוד בלוחות הזמנים שהובטחו למתמחים.

ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון מרשם, הזהירה כי במיוחד לאור העומס הרב במחלקות הקורונה בבתי החולים, יש דחיפות מיוחדת בקיצור התורנויות וכי הכרחי להעניק תקנים לבתי החולים בהם ייושם המתווה, כדי להכשיר מתמחים ממלאי מקום.

היא הדגישה כי איש מ"מרשם" לא חבר בצוות היישום למרות שהוא זה שהוביל את המאבק ויזם את הקמת הצוות, ולמרות הבטחות מפורשות של שר הבריאות. לדבריה, יו"ר הצוות, ד"ר ספי מנדלוביץ, מתאמץ במיוחד לפתור את הסבך, אך ברור שיש הבדל בין צורכי ויכולות מחלקות שונות באזורים שונים. היא הזהירה כי עלולים להודיע שהניסיון בבתי החולים בפריפריה נכשל ולכן לא ניתן ליישמו בבתי החולים במרכז.

ד"ר מנדלוביץ, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, לשעבר סמנכ"ל "שערי צדק" ויו"ר צוות היישום, הדגיש את אמונתו בצורך בקיצור התורנויות אך הוא מורכב ליישום. הוא הדגיש את המקצועיות, הירידה לפרטים, הבדיקה בשטח והשקיפות של עבודת הצוות, אך את המורכבות והשוני בין ההתמחויות השונות במחלקת מיון ילדים למשל ואת ההתאמות הנדרשות. הוא הבטיח כי אכן ב-31 במרץ יחלו קיצור התורנויות בעשרה בתי חולים בפריפריה, אך לא בשני בתי חולים במרכז.

עו"ד לאה ופנר, מנכ"לית ההסתדרות הרפואית, הדגישה כי מדובר בקיצור הרווח בין שעות התורנויות והוא מתייחס גם לרופאים-מומחים ולא רק מתמחים. היא דחתה את טענות חברי הכנסת כי היא מצויה בניגוד עניינים אם ההסתדרות הרפואית מייצגת גם את המתמחים, וטענה כי ארגונה תומך בקיצור ויש להתייחס גם להעלאת שכר המתמחים.

נושאים קשורים:  מתמחים,  ארגון מרשם,  קיצור תורנויות,  ד"ר ספי מנדלוביץ',  חדשות,  ד"ר ריי ביטון
תגובות
26.01.2022, 18:25

ברור מאמי....
זה יקרה דקה אחרי שאני אהיה רקדנית פלמנקו...

אנונימי/ת
26.01.2022, 18:53

מרשם צעקו ואיימו איומי בלוף שכמה סטודנטים, סטג'רים ומעט רופאים יתפטרו. לא באמת התכוונו. הר"י הכנה תוכנית יסודית למס' מיתווי פתרון. כל נציגי הר"י בוועדה ונציגי משרד הבריאות תומכים בהתחלת התכנית במרץ 22 אך הר"י עומדת על כך שינתנו כל התקנים הדרושים, ושכר המתמחים ואיכות ההתמחות לא יפגעו. מה שעשוי לעכב את הישום זה גיוס מתמחים לתקנים שיוקצו, בחלק מהמחלקות. לצעוק זה קל. הכתבה מעוותת.

אנונימי/ת
26.01.2022, 21:23

אין אמון בהר"י. קודם שיפרידו בין ארגון העובדים לבין המועצה המדעית, לבין האיגודים המקצועיים. אחר כך שיקיימו בחירות דמוקרטיות אמיתיות שבהן לכל חבר בארגון יש זכות הצבעה, שיפרסמו דו"חות כספיים ויזכו לאישור "ניהול תקין", ואחר כך נדבר על האם בכלל יש להם זכות קיום, כי כרגע אין.

אנונימי/ת
27.01.2022, 00:42

אם תתעמק במה שכתבתה ולא תצטט סיסמאות של מרשם תבין כמה אתה טועה

אנונימי/ת
26.01.2022, 23:25

מישהו רוצה לעשות V ולהגיד בסוף מרץ עשינו זאת. אבל חוץ מכותרת שתעזור לפוליטיקאים לא תהיה כאן שום פריצת דרך ושינוי פרדיגמה

אנונימי/ת
27.01.2022, 09:10

ליבי ליבי על המחלקה בפריפריה שמתמחה בחר להתמחות בה לא בזכות רמתה המקצועית ויכולות ההוראה של הצוות אלא בגלל שהתורנויות שם קצרות. הבעיה של הפריפריה היא לא רק רמת המחלקות אלא רמת החיים החינוך שיש בפריפריה.